Bloomberg skyder
sin kampagne i gang
med et brag

Bloomberg skyder
sin kampagne i gang
med et brag

Marie Andersen,
Chef for branding og identitet
Artikler
26. november 2019

SÅ skete det. Milliardæren og New York Citys tidligere borgmester, Michael R. Bloomberg, har meldt sig på banen som kandidat til den demokratiske præsidentkandidat-nominering. Og det er ikke gået stille for sig. Han har givet den fuld gas i en grad, så hans første reklame-spot nåede fra USA og hele vejen til Danmark og ind i mit Facebook-feed, som jeg vanen tro scrollede igennem mandag morgen, mens jeg sad og drak min morgenkaffe.

Den nyhed var lidt af en lækkerbisken. Med en ph.d. i amerikanske studier og et arbejdsliv i snitfladen mellem kommunikation og branding, er jeg mere end almindeligt interesseret i, hvordan USA’s 9. rigeste mand vælger at bruge sine penge, hvad han fortæller om sig selv, og hvordan han positionerer sig. Det siger nemlig noget om, hvordan han kommunikativt vil tage kampen op mod Trump – og hvad det er for et USA, han gerne vil skabe.

Her er Bloomberg kommet fra start med et brag, der er uden fortilfælde i amerikansk historie. Lad os se på hvorfor.

Money matters

Selvom Bloomberg er sent ude af starthullerne i forhold til de andre demokratiske kandidater, satser han benhårdt på at indhente det tabte. Ifølge New York Times reserverede Bloomberg i fredags TV-reklameplads i denne uge for $30 millioner. Det er en faktor 30 i forhold til Tom Steyer, løbets anden milliardær, der ligger på andenpladsen. Det er uhørt mange penge – især når det ’blot’ er en primærvalgkamp for at vinde selve nomineringen.

Bloomberg går med andre ord all in og flekser med sine dollar-muskler, så ingen af de andre kandidater kan følge med.
Men de mange dollars er også hans svaghed. Mange vælgere er godt trætte af big money, når det kommer til amerikansk politik.

Som Montanas guvernør, Steve Bullock tweetede i fredags: ”Swell. Another Billionaire who thinks the Democratic nomination is for sale.”

Om Bloomberg fortsætter sit medie-spend i samme omfang, må tiden vise. Potentielt kan han give den så meget gas med reklamerne, at der ganske enkelt ikke bliver plads til de andre kandidaters budskaber. Han kan overdøve dem alle. Han har pengene til det. Og han er villig til at bruge dem.

På sin kandidatside siger han ligefrem, at han vil have brugt hele sin kæmpemæssige formue, mens han selv er i live. Han er i alle tilfælde godt på vej.

Brobyggeren Bloomberg

Én ting er budgettet, en anden er budskabet.

Hvor Sanders, Warren og Biden er venstreorienterede kandidater, er Bloomberg en midterkandidat. I sit politiske liv er han vandret fra højre mod venstre – først som republikansk borgmester for New York City, senere som uafhængig, og nu stiller han op til at blive nomineret som den demokratiske præsidentkandidat.

Det spiller han på i sin førte kampagnevideo på en subtil måde. Se videoen her:

Bemærk valget af billeder i videoen. Mange af billederne viser klassiske venstrefløjsemner såsom arbejdere, middelklasse, etniske minoriteter, sundhed, unge og uddannelse, LGBT-flag og klima. Donald Trump sniger sig også ind – ikke i voiceoveren, men som et nyt problem, der skal bekæmpes på lige fod med klimaforandringerne.

Videoen slutter med de tre budskaber, vi skal huske Bloomberg for: ’Jobs creator, Leader, Problem solver’. Lige præcis de tre ord kunne være Trumps. Men kombineret med billederne får vi et mix – left meets right. Bloomberg rækker dermed ud efter de republikanere, der ikke ønsker at stemme på Trump, men som heller ikke vil stemme på Biden, Sanders eller Warren.

Skal, skal ikke

Og netop de tre nuværende kandidater synes at have gjort udslaget for Bloomberg. Der har nemlig tidligere været uklare udmeldinger om, hvorvidt Bloomberg ville stille op eller ej.

Tilbage i marts meldte han ud, at han ikke ville stille op, da han var ”less interested in talking than doing.” For nyligt er der dog kommet mere fokus på Bidens søn end Biden selv, kongreshøringerne kører for fuld hammer, Trump skal muligvis for en rigsret samtidig med, at demokraterne formegentlig kun bærer brænde til bålet til Trumps støtter. Reality showet fortsætter med andre ord.

Derfor fremstår Bloombergs kandidatur også som en oprigtig bekymring fra Bloombergs side. Den 77-årige milliardær har ikke brug for mere berømmelse.
Men hvis der for alvor skal lægges arm med Trump, er hans budskab, at der er brug for lige præcis ham. De andre kandidater kan ikke slå Trump.

Aller første afsnit på ’Mike’s Story’ – som er at finde på kampagnesitet her – handler om, hvordan hans hårdtarbejdende far udskrev en check til NAACP (den afro-amerikanske borgerrettighedsorganisation).

Med det lærte Mike en af livets vigtigste lektier: ”… hvis du kan hjælpe, er du forpligtet til at hjælpe.” Hans følelse af pligt og purpose brænder igennem, og den har kaldet ham til at stille op.

Når først Bloomberg folder sig ud, så giver han den hele armen.

Det kræver noget ekstra, når man går op imod en siddende præsident

Det er da også rigtigt, at der skal mere til end sædvanligt, når der er tale om genvalg. Det er nemlig reglen snarere end undtagelsen, at den siddende præsident bliver valgt.

Faktisk er det kun 3 præsidenter, der siden Anden Verdenskrig ikke er blevet genvalgt – Gerald Ford, Jimmy Carter, og George H. W. Bush. I alle tre tilfælde havde årsagen rod i en skræntende økonomi: ’it’s the economy, stupid!’

Bloomberg står derfor foran en hård kampagne – den amerikanske økonomi er i opsving, der bliver skabt flere og flere jobs, og de andre demokratiske kandidater er i fuldt løb.

Han skal derfor slå ekstra hårdt og lave rigtig meget larm. At dømme ud fra første uges medie-spend på $30 millioner, er han gået all in. Om det kommer til at rykke ved noget, må tiden vise.

Man fristes også til at gisne om, hvorvidt hans penge var bedre givet ud, hvis han havde købt Fox News.

Marie Andersen,
Chef for branding og identitet
Artikler
26. november 2019