Fire spørgsmål du bør stille din digitale strategi

Martin Bjørn Kristensen
Artikler
14. marts 2019
Digital strategi er ofte en besværlig størrelse. På den ene side skal den favne en lang række scenarier og stakeholdere, og på den anden side skal den være fokuseret og sikre forretningsmæssigt momentum. Nå ja, og imens du sidder og overvejer dine muligheder, buldrer den teknologiske udvikling afsted og redefinerer mulighedsrummet allerede før, du nåede at sætte punktum. Her er fire spørgsmål, som kan få jeres digitale strategi rullet i gang.

Lad mig først lige slå én ting fast. Denne blog er ikke et blueprint til, hvordan du laver den perfekte digitale strategi. Den opskrift findes nemlig ikke. Snarere er opskriften afhængig af den virkelighed, som netop din organisation befinder sig i. Den kender du bedst selv.

Alligevel kan man sige, at en digital strategi som oftest favner kommunikation, services og IT, om end med meget forskellige vægtninger. Den digitale strategi skal i sin essens give svaret på, hvordan din organisation får den størst mulige succes med digitalt indhold, services og kanaler. Jeg oplever tit, at den digitale strategi lever i skyggen af andre strategier. Det er en skam, for det er afgørende at skabe tydelige links mellem den digitale strategi og den overordnede forretningsstrategi. Ikke mindst fordi den digitale strategi er helt afgørende for, hvordan I forvalter jeres brand. I stedet for et blueprint eller en universel opskrift, får du her fire bud på nogle af de spørgsmål, jeg vurderer, er helt essentielle at stille, når du skal finde frem til den digitale strategi, som giver mening for lige netop din organisation.

1: Hvad er digital succes i din virksomhed?

Der er ingen, som skal være digitale bare for at være det. Det er grundlæggende uinteressant og ikke mindst spild af ressourcer. Det digitale skal bidrage til at rykke jeres organisation – enten på bundlinjen eller ved på anden vis at sætte jer i stand til at opnå nogle mål, som I ikke er i stand til at indfri i dag.

Derfor er det helt afgørende at spørge sig selv, hvilke mål jeres digitale satsninger skal indfri? Og hvordan de harmonerer med jeres overordnede forretningsmål og jeres brand?

Mål kan være alt fra ønsket om effektivisering over kendskab og adfærdsændring til klassisk salg. Det vigtige er, at målene er målbare. Strategien skal med andre ord sikre, at du kan etablere en baseline og definere relevante KPI’er for dit fremtidige arbejde. På den måde har du et benchmark, hvorfra du kan træffe beslutninger og evaluere effekten af jeres arbejde.

2: Hvad ønsker jeres brugere sig?

Alt for ofte glemmer man dem, som er nøglen til digital succes, nemlig brugerne. Det er deres kærlighed, du jagter. Hvad er det for en lille bid af deres verden, du bidrager til? Det kan være alt fra blød underholdning til konkrete services. Det vigtige her er, at det er dine brugeres oplevede behov – ikke din forventning eller forestilling om, hvad de kunne ønske dig. Din value proposition skal matche brugernes virkelighed.

Hvorfor bruger brugerne de kanaler, de gør? Hvad er det, de kommer efter? Og hvorfor interagerer de med dig? Kender du svarene på de spørgsmål kan du i din strategi sætte rammerne for digital kommunikation, som bygger videre på det, som fungerer og optimerer på det, som ikke gør.

Øvelsen her er helt klassisk og handler om at se dine services udefra-ind og ikke omvendt. Både kvalitative og kvantitative data fra spørgeskemaer eller analytics kan hjælpe dig med at få den nødvendige indsigt i dine brugeres præferencer.

3: Hvordan ser organisationen ud?

En tidligere kunde i en stor underholdningsvirksomhed med relativt få ansatte omtalte deres marketing-automation platform som at have købt et stort krydstogtskib men kun at være en mand til at styre skibet. Det illustrerer meget godt, hvor vigtigt det er hele tiden at sætte teknologi og muligheder i forhold til de faktiske ressourcer og kompetencer i din virksomhed.

Man kan let forelske sig i nye, digitale muligheder, som virker besnærende og lover guld og grønne skove. Ikke mindst fordi hypen omkring ny teknologi og nye løsninger (med god grund) er stor for tiden. Men spændende muligheder kan hurtigt blive til et frustrerende fatamorgana, hvis ikke jeres satsninger tager højde for jeres organisatoriske set up. Overvej derfor altid om I har de rette ressourcer, før I satser digitalt. Det kan være, I har brug for nye kompetencer eller behov for nye arbejdsgange på tværs af afdelinger. De rette organisatoriske rammer er en forudsætning for, at din digitale strategi bliver forankret i din organisation og kommer ud at leve.

4: Hvordan håndterer du forandring?

Lige meget hvor grundig du er i dit digitale forarbejde, vil der opstå ting, som på den ene eller anden måde kalder på, at du justerer den digitale strategi – det er faktisk reglen snarere end undtagelsen. Det kan være, at nye platforme dukker op, eller måske bliver du opmærksom på nye mønstre og præferencer blandt jeres brugere. Det er afgørende, at du omfavner og inkorporerer sådanne forandringer i strategien. Præmissen for al strategi – også den digitale – er, at den value proposition, du havde i går måske skal justeres i dag.

Det betyder også, at din organisations digitale selvforståelse skal være i konstant beta-form. Det er en svær øvelse og betyder grundlæggende, at man går til det digitale med et iterativt mindset, hvor man hele tiden evaluerer sine indsatser og tør erkende, at man har taget fejl. Det er selvsagt svært, når man ofte bruger store summer på digitale løsninger, men det er dog en nødvendighed. Overvej derfor hvordan du forbereder og dyrker beta-selvforståelsen blandt dine kolleger. Det handler i høj grad om en intern forventningsafstemning, hvor man sikrer ledelsesmæssig opbakning og forståelse for denne måde at arbejde på.

Arbejdet er selvsagt ikke gjort med de her fire punkter, men jeg oplever, at de kan være en måde at komme i gang med samtalen om de digitale muligheder på – også i organisationer som måske ikke endnu har en egentlig digital strategi.

God arbejdslyst.

Martin Bjørn Kristensen
Artikler
14. marts 2019