10 af de vigtigste digitale begivenheder og trends i 2016

Radius
Nadine Nordvig
Artikler
16. december 2016
2016 var et yderst begivenhedsrigt år – ikke mindst på det digitale område. Vi bød velkommen til mange spændende tendenser, som for alvor begyndte at bide sig fast, og som vi helt sikkert vil se mere til i det nye år. Derfor kommer her vores bud på 10 af de vigtigste digitale begivenheder og trends i det (snart) forgangne år.

1. Vi har fået en ny regering, der sætter digitalisering på agendaen i hidtil uset høj grad. Det indebærer bl.a. et øget fokus på offentlig digitalisering; et disruptionråd, hvor regeringen, arbejdsmarkedets parter, eksperter og virksomheder skal drøfte fremtidens arbejdsmarked; en samlet strategi for Danmarks digitale vækst samt bedre mobil- og bredbåndsdækning. Det er en nødvendig udvikling, der forhåbentlig kan styrke digitaliseringen i Danmark – både i forhold til offentlige services, men også i relation til danske virksomheders differentierings- og konkurrenceevne.

2. Omnichannel og customer journeys er endelig blevet til mere end buzzwords. Touch points mellem virksomheder og deres kunder bliver mere og mere komplekse. Og forbrugernes rejse forud for et køb spænder over flere og flere touchpoints. Derfor har flere virksomheder endelig indset vigtigheden af at tilbyde en gnidningsfri og optimal oplevelse på tværs af platforme. I Danmark er Tivoli og Brødrene Dahl to forskellige, men virkelig gode, eksempler på, hvordan man skaber værdi på tværs af kanaler. Det er en tendens, vi kommer til at se meget mere af – og det er eksempelvis interessant at følge, hvordan større supermarkeds- og butikskæder arbejder med de teknologiske muligheder her.

3. Snapchat har fortsat væksten. Og innoverer flittigt på produktet, herunder ved at omdøbe sig selv til “Snap Inc” og kalde sig selv for en kameravirksomhed. Dette bl.a. for at lancere de vældigt hypede “Spectacles”, der kun kan købes i særlige automater, som uden andet varsel end et hint på https://www.spectacles.com/ popper op rundt omkring i USA. Samtidig bliver Instagram flittigt ved med at lade sig inspirere af Snapchats kernefunktionaliteter og indarbejde disse i deres app. Derfor bliver det spændende at se, om Snapchat kan opretholde momentum – eller om Instagram får held med at kapre brugere fra Snapchat.

4. Workplace fra Facebook blev endelig lanceret. Om det lever op til hypen, er endnu for tidligt at sige. I hvert fald i en dansk kontekst. Men det er formentlig et af de bedste bud på en revitalisering af intranet-genren. Hvis Sharepoint er for komplekst, Yammer for ”let”, og Slack virker lidt for ”anmassende”, har Facebooks Workplace en mulighed for at kapre markedsandele. For her er en intern platform, der er født social.

5. Augmented Reality blev revitaliseret, da Pokemon Go skabte en global bevægelse af unge og voksne, der vandrede rundt og fangede Pikachus med deres smartphones. Som teknologi er Augmented Reality ikke just noget nyt, men koblet med Pokemon-universets stærke fortællinger og store fanbase satte Pokemon Go nye standarder for brugen af Augmented Reality. Og det kommer givetvis til at give flere blod på tanden i forhold til at udnytte potentialet i Augmented Reality.

6. Virtual Reality har været længe undervejs, men ser nu ud til at få sit gennembrud. Potentialet er indiskutabelt spændende og rummer nærmest ubegribeligt mange muligheder for en komplet revitalisering af vores måde at tænke oplevelser og kommunikation på. For pludselig er vi ikke længere bundet af det, vi kigger på, men kan også interagere med det, der foregår rundt om os – og bag os. Historisk set har platforme, teknik, content, det (a)sociale aspekt og eksorbitant høje priser dog stået i vejen for udbredelsen. Men med en række nye spillere på banen, fx Oculus, Samsung, Google, HTC og Sony, blev 2016 året, hvor flere af de store hurdles blev overvundet, og produkterne landede hos forbrugerne. Det kræver fortsat en anseelig investering, og mængden af content er fortsat ikke overvældende. Men udviklingen går den rette vej – og det bliver spændende at følge den fortsatte udvikling de næste par år.

7. Brandede digitale universer, der indgår som en forlænget del af historien for tv-serier vinder popularitet. Hvor websitet til en serie tidligere blot fungerede som en oversigt over afsnit, ser vi i dag flere og flere eksempler på, at der bygges universer, der pirrer nysgerrigheden og understøtter og forlænger oplevelsen fra serien. 2016 bød bl.a. på disse to eksempler:
– På discoverwestworld.com har HBO skabt et digitalt univers, der primer og adderer til oplevelsen. Her kan du “bestille” en tur, chatte med en AI-host og gå på oplevelse i Westworld-universet. Og på Reddit kan man i øvrigt læse Westworld’s fulde brugs- og forretningsbetingelser: https://m.reddit.com/r/westworld/comments/560gz8/westworlds_full_terms_of_service_explains_how/?compact=true
– “Skam”-serien blev et kæmpe seriehit ikke blot i hjemlandet, men siden sommeren også i Danmark. Fortællingen om de norske teenagere har bredt sig som en steppebrand, og universet i TV-serien har hele tiden været understøttet af en digital indsats. Karaktererne fra TV-serien har således deres egne Instagram-profiler, hvor der updateres i real-time ift. seriens begivenheder. Det understøtter serieoplevelsen og giver fans af serien en helt ny måde at interagere med og forstå serien på.

8. Digitalisering og forsøg på disruption stortrives. Særligt i den finansielle sektor, hvor flere og flere etablerede virksomheder prøver nye produkter og services af i jagten på Mobile Pay-lignende bevægelser og markedsandele. Fx investeringstjenesten ”June” (Danske Bank), ”få-overblik-over-boligmarkedet-og-se-din-boligs-værdi”-tjenesten ”Bolighed” (Nykredit, Sydbank, Spar Nord og AL Bank) og ”Naborapporten”, der giver nye databaserede indsigter om det nabolag, du kigger på boliger i (Sparnord). 2016 blev dog også året, hvor vi blev bekræftet i, at ikke alle tjenester kan være vindere. Swipp måtte lukke, da bankerne bag skiftede til Danske Banks Mobile Pay, som nu er klar til at tage kampen op mod Nets’ mobile Dankort.

9. YouTube har længe været umådeligt populær i den unge befolkning. Men 2016 blev året, hvor også den brede befolkning fik øjnene op for de unge YouTubere. For med en reach, der må skabe misundelse hos flere medier, bliver YouTube-stjernerne stadigt mere og mere indflydelsesrige. Det så man bl.a. ved Guldtuben 2016 (awardshow for YouTubere), hvor “klassisk kendte” personligheder stod i kø for at være med i et show der – paradoksalt nok – også blev sendt på flow-tv. Og da Anders Agger i “Indefra” talte med YouTubere i primetime, nåede de for alvor ud i de danske stuer. Flere brands har for længst fået øjnene op for mulighederne for at nå den yngre målgruppe ved at samarbejde med de unge stjerner, og mon ikke det er noget, vi kommer til at se endnu mere af.

10. “Live”-transmissioner vinder voldsomt indpas. Meerkat var first movers i 2015, dernæst overhalet af Twitters egen Periscope, der så igen er blevet overhalet af Facebook Live. Det interessante her er, at det nu er muligt at broadcaste live – og i god kvalitet – uden et større setup. Det kræver blot en smartphone og en Facebookside. I Danmark overraskede Lars Løkke ved at gå live på Facebook en mandag aften og der præsentere hovedpointerne i sin 2025-plan (det bloggede vi om her). Senere fulgte Trump trop med sin egen Facebook-TV-station. Derudover er livestreaming af (mere eller mindre interessante) begivenheder, events og stunts efterhånden hverdagskost på tværs af et hav af brands. Særligt i den politiske arena betyder den nemme tilgang til live-transmissioner, at det klassiske journalistiske ”filter” kan bypasses af politikerne. Det kommer vi givetvis til at se meget mere af.

2016 har – også med digitale briller – været et yderst spændende år. Og når vi næste år ser tilbage på 2017, bliver det interessant at se, hvordan ovenstående 10 tendenser og begivenheder har udviklet sig – og hvilke nye trends der til den tid har slået igennem.

Radius
Nadine Nordvig
Artikler
16. december 2016