Blog

Sådan sætter du tegn som en stjerneskribent

Forfatter
Christian Rydal Kirkebæk
Tegnsætning som en stjerneskribent

Mange tekster om tegnsætning handler primært om, hvordan du sætter tegnene korrekt. Men der er så meget mere magi i tegnene, hvis du bruger dem som sproglige virkemidler. Det ved de dygtigste skribenter. De anvender tegnsætningen aktivt til at fine-tune deres tekster, når de skal yde på topniveau. Rådgiver Christian Rydal Kirkebæk giver her tre eksempler på, hvordan du kan gøre dem kunsten efter.

Læs mere

Har du husket at smadre din kernefortælling?

Forfatter
Marie Andersen
Har du husket at smadre din kernefortælling?

Kernefortællinger er populære for tiden. Og med god grund. Men man skal også huske at tage en hammer og smadre den. Ned i bitte små bidder. For det er dem, der giver den liv. Og som sikrer, at virksomheden forbliver relevant over for sine målgrupper.

Læs mere

Fire trin til at nagle praktikplads på bureau

Forfatter
Cecilie Valentin
Fire trin til at nagle praktikplads på bureau

Bureauerne landet over varmer op til rekruttering af forårets praktikanter, mens kandidaterne afsondrer terrænet. Her får du et par tips til at lande din drømmepraktikplads.

Læs mere

Just do it. Nike just did.

Forfatter
Marie Andersen
Nike just do it

Som 30 års-markering for det berømte ”Just Do It”-tagline har Nike lanceret en kontroversiel kampagne, der har delt vandene i det i forvejen splittede USA. Men den er også modig og genial. Vores brandingchef, Marie Andersen, forklarer hvorfor.

Læs mere

Kreativitet er ikke en gave fra Gud

Forfatter
Morten Skøtt
Kreativitet er ikke en gave fra Gud

Kreativitet er ikke en evne kun særligt udvalgte besidder. Kreativitet handler om viden og om at kombinere og sætte virkeligheden sammen på nye måder. Det kan de fleste lære.

Læs mere

Kære politikere: Den lave troværdighed har I selv ansvaret for

mm Forfatter
Nicolaj Taudorf Andersen
Politikeres troværdighed

Politikerne er blandt de faggrupper, der er mest udfordret på troværdigheden. Deres troværdighed er faldet stødt over de seneste ti år.

Læs mere

Kommunikationsfolk italesætter for meget

Forfatter
Cecilie Valentin
Kommunikationsfolk italesætter for meget

Der er gået inflation i italesættelsen. Særligt blandt kommunikationsfolk, hvor ordet alt for ofte – og fejlagtigt – bruges i flæng. Og det er et problem, mener seniorrådgiver Cecilie Valentin.

Læs mere

Forstår du heller ikke millennials? Frygt ej – det er en ligegyldig målgruppe

Forfatter
Anders Sigsgaard-Rasmussen
Forstår du heller ikke millennials - målgruppe

Hvis du går og ryster på hænderne over, hvordan du får tag i millennials, så frygt ej mere. Det er en fuldstændig ligegyldig målgruppe. Det mener vores analyse, Anders Sigsgaard Rasmussen. Find ud af hvorfor.

Læs mere

4 ting som lover godt for fremtidens Folkemøde

Forfatter
Katrine Lerche
Radius user Forfatter
Louise Blaabjerg Christoffersen
Folkemødet Bornholm

Det ottende Folkemøde er nu slut. Men der er ingen metaltræthed at spore. Tværtimod. Katrine Lerche og Louise Blaabjerg Christoffersen peger her på fire spændende tendenser, som forhåbentlig også kommer til at præge Fremtidens Folkemøder.

Læs mere

Sådan kan en gammel græker gøre dig bedre til at argumentere

Forfatter
Christian Rydal Kirkebæk

Med den helt rigtige teknik har du gode muligheder for at komme sejrrig ud af din næste debat. Christian Stenz Kirkebæk har allieret sig med de ældgamle grækere for at give dig tre gode tips til at styrke din argumentation.

Læs mere

Kære virksomhed, du kan ikke flyve under radaren i politik

mm Forfatter
Asbjørn Haugstrup

I en ny international topleder-undersøgelse gennemført af Radius’ internationale netværk, Worldcom, rangerer de adspurgte ledere ”regulatoriske forandringer” som den største trussel mod deres forretningsplaner i 2018. Alligevel er det et fåtal, der har politisk interessevaretagelse som topprioritet. Men den strategi dur ikke i politik.

Læs mere

Sådan laver du en god Facebook-kampagne

Forfatter
Morten Schubert
Facebook kampagne

At lave en Facebook-kampagne er ikke rocket science. Men at lave en god Facebook-kampagne kræver, at du kender og forstår mediets grundlæggende virkemidler – og ved, hvordan du får det optimale ud af dem. Jeg kommer her med otte greb til at få det bedste ud af din Facebook-kampagne.

Læs mere

Praktikant: Sæt ord på dine kompetencer og land dit første job

Forfatter
Johan Engel Bolving
Praktikant i Radius - Johan Bolving

Johan har netop afsluttet sit praktikophold hos os og er blevet ansat som kommunikationsassistent. Han har sat lidt ord på, hvad han har fået ud af opholdet, og hvorfor praktik giver virkelig god mening som fundament for en fremtidig karriere.

Læs mere

PR-analysen er død – længe leve PR-analysen

Forfatter
Anders Sigsgaard-Rasmussen

Befolkningsundersøgelsen har i mange år været et stærkt greb i PR-arbejdet. Men befolkningsundersøgelsen, som vi kender den i PR-sammenhæng, har mistet pusten. I dag skal der noget andet og mere til, hvis du vil have journalistens ørenlyd. Og hvad det er, giver vores analysechef, Anders Sigsgaard-Rasmussen, sit bud på her.

Læs mere

GDPR: 5 råd til god compliance-kommunikation

Forfatter
Christian Rydal Kirkebæk

Har du styr på din GDPR-kommunikation? Med 100 dage tilbage til, at EU-persondataforordningen – også kendt som GDPR – træder i kraft, er nedtællingen begyndt. Og hvis du sidder derude og tænker, at det ”kun” er en sag for jeres jurister eller it-afdelingen. Så tænk igen.

Læs mere

Video der virker

Forfatter
Emil Hobel
Video der virker

Videoindhold er fremtiden. Men hvordan sikrer du, at du får tilstrækkelig værdi ud af det videoindhold, du har skabt? Det giver vores rådgiver i digital, Emil Hobel, sit bud på.

Læs mere

Vi er slet ikke færdige med at tale digital transformation

Forfatter
Martin Hartmann Jacobsen

Digital transformation, digitalisering, digital ledelse, digital vækst, disruption. Kan vi blive ved? Ja, det kan vi. Og det behøver ikke starte ud med store, forkromede strategier.

Læs mere

10 gode råd om medietræning for begyndere

Forfatter
Morten Skøtt
Medietræning for begyndere og forberedelse til interview

Er du parat til at udtale dig til pressen? Har du styr på dine budskaber og kan du gøre dig forståelig for din modtager? Vores rådgiver, Morten Skøtt, giver dig her 10 gode råd om medietræning for begyndere. Eller for dig, som bare gerne vil have genopfrisket hukommelsen.

Læs mere

Tre gode råd om troværdighed

mm Forfatter
Nicolaj Taudorf Andersen

Nok bløder nogle faggrupper i vores årlige troværdighedsanalyse fra Radius. Men der er flere ting, du selv kan gøre. Se vores enkle anbefalinger til, hvordan du kan arbejde med at få din troværdighed som faggruppe op.

Læs mere

Men rådet skal jo ikke disrupte!

mm Forfatter
Asbjørn Haugstrup

Knap var medlemmerne af regeringens Disruptionsråd offentliggjort, før hånlatteren gjaldede, og de professionelle interessenter, der ikke er inviteret med til højbords, højlydt gav udtryk for deres misbilligelse og forundring over sammensætningen.

Læs mere

Sig nu ordentligt farvel..!

Forfatter
Jeppe Veddinge

Mange virksomheder gør en dyd ud af at gøre det svært for kunderne at forlade butikken. Men det er en kortsigtet og skadelig strategi.

Læs mere

Glemte Uber kunderne?

mm Forfatter
Asbjørn Haugstrup

I sidste uge tabte Uber et stort slag til taxibranchen. Til taxibranchen. Smag lige på navnet. En overreguleret branche med et mildest talt dårligt image, der har forsømt at udvikle forretningsmodellen de sidste mange år. Den nye lov indebærer, at taxibranchen i Danmark forbliver et af de mest regulerede erhverv.

Læs mere

10 af de vigtigste digitale begivenheder og trends i 2016

Forfatter
Martin Hartmann Jacobsen
Radius user Forfatter
Nadine Nordvig

Hvad har Westworld, den nye regering, customer journeys, Virtual Reality, YouTube, Workplace fra Facebook og live-transmissioner til fælles? De er blandt de 10 mest interessante digitale tendenser og begivenheder, som 2016 har budt på.

Læs mere

Se og Hør-sagen gør ondt i troværdigheden

mm Forfatter
Nicolaj Taudorf Andersen

Se og Hør-sagen har skadet den journalistiske troværdighed, og sårene skal hele. Der er dog ved at være kø ved håndvasken, da de fleste medier har travlt med at forsøge at isolere sagen til Se og Hør. Danskerne er bare lidt mere nuancerede end det.

Læs mere

Brug unge YouTubere som content creators for dit brand

Forfatter
Nadine Nordvig
Radius user Forfatter
Morten Schubert

Den danske YouTube-scene er meget populær blandt de unge, og vil du som brand ramme denne målgruppe, kan det være interessant at lave et samarbejde med en eller flere af de største, danske YouTubere, uanset om målet med samarbejdet er øget salg, brand awareness eller nye indsigter. Men hvilke overvejelser skal du gøre dig, inden du går i gang med et sådant samarbejde?

Læs mere

Tre gode råd til opbygning af højere troværdighed

mm Forfatter
Nicolaj Taudorf Andersen

Troværdighed er ikke noget, der bare kommer af sig selv, men noget man skal gøre sig fortjent til. Og derfor er der faktisk også en del, der kan gøres. På baggrund af dette års troværdighedsanalyse får du tre gode råd til at styrke din faggruppes troværdighed.

Læs mere

Digitale war rooms og negativ campaigning

Forfatter
Martin Hartmann Jacobsen

Vi nærmer os afslutningen på en historisk og ikke mindst underholdende valgkamp, hvor både Hillary Clinton og Donald Trump har skruet op for den negative retorik og de beskidte budskaber. Men hvad kendetegner ellers den digitale del af valgkampen?

Læs mere

Fem tendenser, der udfordrer kommunikations­afdelingen

mm Forfatter
Peter Jepsen

Hej kommunikationschef. Er din kommunikationsafdeling gearet til en forandret verden? Her er fem tendenser, I skal indstille jer på – og nogle tips til, hvordan I kan gøre det.

Læs mere

Stop selvpineriet! Vi kan sagtens måle effekten af kommunikation

Forfatter
Anders Sigsgaard-Rasmussen
Radius user Forfatter
Henrik Fallesen

I kommunikationsbranchen er det en udbredt disciplin at bekræfte hinanden i, hvor svært det er at måle effekten af vores arbejde. Og vi leder med lys og lygte efter den magiske effektmåling, der rydder bordet og overbevisende dokumenterer værdien af kommunikation for kolleger og ledelse. Men det er en blindgyde at lede efter Columbusægget. Det findes ikke – og vi har ikke brug for det.

Læs mere

Nej, min mening er ikke altid vigtig for dig

Forfatter
Jeppe Veddinge

Virksomheder higer efter at skabe de optimale kundeoplevelser. Til det skal de bruge data og input fra fx deres kunder. Men kan de i jagten på den gode dialog risikere at irritere deres kunder? Og hvor meget opmærksomhed skal en PUK-kode egentlig ha’?

Læs mere

Statsministeren vandt et døgn på Facebook-lancering

Forfatter
Martin Hartmann Jacobsen

Statsministeren lancerede regeringens 2025-plan på Facebook. En succes til trods for skønhedsfejl, lyder vurderingen fra Radius’ digitale chef Martin Hartmann Jacobsen og partner Henrik Fallesen.

Læs mere

Trumps tre trumfer

mm Forfatter
Peter Jepsen

Kan Hillary føle sig sikker? Nej, for Trump har tre solide trumfer, der, uanset om vi kan lide det eller ej, kan bringe ham meget langt.

Læs mere

Sociale medier er ikke forbeholdt topchefen

Forfatter
Martin Hartmann Jacobsen

Sociale medier er ikke længere en mulighed – men en præmis. Og måden, som professionelle og forbrugere navigerer online, er markant ændret på blot få år. Det stiller åbenlyse krav, men åbner også for helt særlige muligheder.

Læs mere

Hillary Clinton – kvinden, der ikke kan knække

Forfatter
Cecilie Valentin

Hvad gør Hillary Clinton til en forrygende taler? Hun har igennem hele sin karriere gentagne gange vendt sin største ulempe til sin største styrke. Læs de fem bedste eksempler.

Læs mere

Derfor skal topchefer se Bedrag

mm Forfatter
Peter Jepsen

I aften viser DR sidste afsnit af serien Bedrag, der tegner et dystert billede af erhvervslivet. Og der er god grund til at se med, hvis man til daglig sidder i et hjørnekontor. For store dramaer har det med at smitte af på den virkelige verden.

Læs mere

Opinion: Magtforholdene skifter hvis grøn energi flytter ind på finansloven

mm Forfatter
Asbjørn Haugstrup

Til efteråret kan PSO-tariffen ende i graven. Fremover skal pengene nok findes på finansloven, og det kan få afgørende betydning for, hvem der bestemmer i dansk energipolitik.

Læs mere

Har din tekst fået influenza?

Forfatter
Sofie Kaae

Er du også blevet ramt af den? Virussen, der breder sig hurtigere end influenza, og som får dig til at miste al din sproglige mojo? Tjek, om du allerede er smittet, og få tre tips til at styrke det sproglige immunforsvar.

Læs mere

Stop den digitale stalking

Forfatter
Jeppe Veddinge

Har du oplevet at blive stalket af annoncører på nettet, bare fordi du på et tidspunkt har vist interesse for et produkt eller en onlineshop? Og har du prøvet at blive irriteret eller ligefrem vred over det? I så fald er du ikke den eneste. Bevidstløs retargeting er et udbredt fænomen – som i sidste ende kan skabe mere modvilje end salg. Og det er nødt til at stoppe.

Læs mere

Grammatisk komma eller kaos!

Forfatter
Sofie Kaae

Sætter du idiotkommaer? Orientér dig i kommakrigen, og få hjælp til at udrydde tre klassiske kommafejl i dette forsvarsskrift for det grammatiske komma.

Læs mere 1 kommentar

Energipolitik: For investorer er 2020 i morgen

mm Forfatter
Asbjørn Haugstrup

Paris-aftalen lægger yderligere pres på danske politikere for at fastlægge en dansk klima- og energipolitik for perioden 2020 til 2030. Der er ingen saglige grunde til at vente, tværtimod bliver det kun dyrere, hvis usikkerheden om, hvad der skal ske efter 2020 fortsætter. Og usikkerhed er der nok af – bl.a. om, hvordan vi skal leve op til EU’s 2030-målsætninger. Her vil vi blive særligt udfordret på landbrugs- og transportområdet.

Læs mere

Fem (irriterende) skrivebøffer, som selv kommunikations­konsulenter laver

Forfatter
Sofie Kaae

Som konsulenter lever vi af at kloge os på god kommunikation, mundret sprog og klare budskaber. Vi vrider sætninger, forenkler begreber og er flittige med den røde pen i vores kunders tekster. Men indimellem kan vi ikke helt selv sige os fri for at falde i gryden med skrivebøffer.

Vi har samlet fem klassiske fejl, som vi (indimellem) selv begår – til skræk og advarsel for os selv og for andre, der lever af at kloge sig på retskrivning.

Læs mere 10 kommentarer

Danskernes tillid til politikerne tager endnu et dyk mod bunden

mm Forfatter
Nicolaj Taudorf Andersen

Det går værre…
…og man troede det næsten ikke muligt. Danskernes tillid til politikerne tager endnu et dyk mod bunden og er nu lavere end nogensinde før. Det viser de dugfriske resultater fra vores årlige troværdighedsanalyse.

Læs mere

Digital er ikke buzz, men business

Forfatter
Martin Hartmann Jacobsen

Digitalisering er en topprioritet overalt. På direktionsgangene. I marketing-, salg- og kommunikationsafdelingerne. Hos konsulenterne. I den offentlige sektor. Og senest opfordrer Google i fredagens Børsen til, at Danmark får en minister for digitalisering.

Læs mere

It’s the narrative, stupid!

mm Forfatter
Asbjørn Haugstrup

“It’s the economy, stupid!” Sådan framede James Carville – Bill Clintons kendte chefstrateg fra 1992 – rammende beskrivelse af det ene af tre grundlæggende spor i præsidentvalgkampen mod Bush. Med en let omskrivning kunne fristes man til at skrive: ”It’s the narrative, stupid!”. For i politik er evnen til at vurdere styrken af en grundfortælling et afgørende værktøj. Det kan bl.a. udfordre Troels Lund Poulsens vækstplan-ambitioner.

Læs mere

I den danske bureaubranche er alle verdensmestre

Forfatter
Jeppe Veddinge

Mængden af awards i den danske bureaubranche minder betænkeligt meget om antallet af tvivlsomme boksechamps. Det er nødt til at stoppe.

Læs mere

Hvorfor tager ingen ledelsesopgaven i flygtningespørgsmålet?

mm Forfatter
Asbjørn Haugstrup

Alle, der har stået med ansvaret for en virksomhed i krise, ved hvilke enorme krav, kriser stiller til ledelseskommunikationen. Behovet for forklaring, retning og for, at ledelsen tager ansvar er massivt.

Læs mere

Partierne optimerer positioner før sæsonstart

mm Forfatter
Asbjørn Haugstrup

Kapsejlere ved alt om, hvor vigtigt det er at komme rigtigt over startlinjen. I pre-starten cirkler bådene rundt og søger efter den helt rigtige placering i feltet. Den, der passerer startlinjen bedst, sætter scenen og kan måske stjæle de værste konkurrenters vind, så de tvinges til at gå over stag.

Læs mere

Erhvervslivet er udfordret af værdipolitik

mm Forfatter
Asbjørn Haugstrup

Erhvervslivets interesseorganisationer har sagt det. Virksomheder har sagt det. Tallene viser det også. Manglen på kvalificeret arbejdskraft bliver en af virksomhedernes største udfordringer for at skabe vækst. Og udsigten til lav dansk ledighed betyder, at virksomhederne i endnu højere grad bliver nødt til at rekruttere udenlandsk arbejdskraft.

Læs mere

Private hospitaler vejrer morgenluft med Løhde

mm Forfatter
Asbjørn Haugstrup

Regeringen genindfører behandlingsgarantien på sundhedsområdet. Regeringsgrundlaget slår fast, at der gælder både en udrednings- og behandlingsgaranti – begge på 30 dage. Er der ikke kapacitet i det offentlige, må man søge hjælp hos de private. Klar tale for så vidt. Men hvor reelt, indholdet er, afhænger af Sundhedsstyrelsen. Her besluttes, hvem der må udføre hvilke behandlinger. Det kaldes specialeplanlægning. Lige nu er revisionen af den gældende Specialeplan 2010 i gang.

Læs mere