Digital er ikke buzz, men business

< Tilbage til blogoversigt
FORFATTER

Martin Hartmann Jacobsen

Digital er ikke buzz, men business

BLOGINDLÆG

“For digital er ikke en option, men en præmis.”

Digitalisering er en topprioritet overalt. På direktionsgangene. I marketing-, salg- og kommunikationsafdelingerne. Hos konsulenterne. I den offentlige sektor. Og senest opfordrer Google i fredagens Børsen til, at Danmark får en minister for digitalisering.

Der er god grund til al virakken: digital er ikke buzz, men hardcore business. Dem, der ikke lykkes med digitalisering, forspilder et kæmpe potentiale og bliver i sidste ende kørt over. For digital er ikke en option, men en præmis. Dén konklusion kan jeg næppe komme op at slås med mange om. Dramaet handler om svaret og ikke analysen. For hvordan omsætter vi i praksis intentionen om at surfe den digitale bølge, så det for alvor løfter og styrker forretningen? Det spørgsmål slås mange med netop nu.

Udgangspunktet for at lykkes er en helt banal erkendelse: Lad være med at forelske jer i teknologi, platforme eller sociale netværk, så I bliver blinde for, hvad forretningen rent faktisk har brug for. Hold fokus på at løse problemer og skabe maksimal værdi. Digital er ikke et mål i sig selv, men et middel. Men det er en latent risiko, at der byttes om på logikken. Det er der masser af eksempler på. Og så kører digitalisering af sporet.

Med dén indgangsbøn ser jeg fem dos and don’ts i forbindelse med digital og digital kommunikation.

Fem dos

  1. Den digitale strategi skal omfavne hele virksomheden. Så tænk holistisk og hele vejen rundt: Hvordan forener vi digital med forretningen? Og hvad betyder den digitale aktivitet for forretningen?
  2. Vær realistisk! Hvilke teknologier/platforme kan gøre en forskel for jer? Prioritér og fokusér så på dem, der er vigtigst for jer. Ambitionerne skal afspejle sig i de ressourcer, I sætter af til projektet. Det gælder både ressourcer i form af tekniske løsninger og – lige så vigtigt – i form af tid i hele jeres organisation.
  3. Opsæt klare KPIer – for hver kanal og for de/n den afdelinger, som skal løfte den. Governance og struktur er essentielt her. Og hvis formålet med en kanal fx er kundeservice, så afstem mål og strategi med kundeservice, marketing/kommunikation og salgsafdelingen. Og evaluér, evaluér og evaluér så igen. Mens der evalueres, skal I lære, og I skal gøre det hurtigt.
  4. Tænk det digitale som et skalerbart økosystem, hvor alle kanaler taler sammen – de er ikke separate enheder. Sammentænkning skaber forretningsmæssig gevinst, hvad enten formålet er positionering, rekruttering, kundeservice eller lead-generering.
  5. Tænk brugerne og kundernes rolle ind fra starten. Hvor langt vil vi gå i dialogen? Hvornår siger vi nej? Hvad blander vi os i? Og husk, at når I først åbner for digital dialog, så slutter al normal kontortid. Digital lever 24/7, så hav essentielle budskaber klar. Husk også, at brugerne ikke skelner mellem kanaler – de er ligeglade med, hvem der har hvilke ansvarsområder.

Fem don’ts 

  1. Tænk ikke kanal før kommunikation. Start med en analyse af jeres behov for kommunikationen og definér derefter, hvilke kanaler der er relevante – og hvor jeres kunder er. Kast dig ikke ud i den nyeste platform eller teknologi, blot fordi det lyder spændende. Ja, man kan eksperimentere og rette til undervejs, men afsøg formål før kanal.
  2. Lad ikke separate afdelinger eje enkelte kanaler. En siloopdelt tænkning uden fælles ejerskab på tværs af afdelinger er opskriften på spildt og uforløst potentiale.
  3. Digital er ikke et add-on eller et lag. Og der findes ikke en knap der automatisk digitaliserer hele virksomheden. At lægge og udmønte en digital strategi til en digitaliseret tidsalder kræver tid og en fortløbende dedikeret indsats.
  4. Engagement er vigtigt, men ikke for enhver pris. Overvej nøje, hvilke samtaler I starter. Don’t be always on – be on point.
  5. Gør ikke praktikanten til digital lead! Ville du sætte en praktikant til at være salgs- eller marketingchef? Nej? Så skal det heller ikke være en praktikant der styrer den digitale kommunikation.

God digital rejse!
Hvis du vil vide mere om, hvordan Radius arbejder med digital, så kontakt Head of Digital, Martin Hartmann Jacobsen på mhj@radiuskommunikation.dk.

“Digital er ikke et add-on eller et lag. Og der findes ikke en knap der automatisk digitaliserer hele virksomheden. At lægge og udmønte en digital strategi til en digitaliseret tidsalder kræver tid og en fortløbende dedikeret indsats.”

   FORFATTER

Martin Hartmann Jacobsen

Kommentér