Sådan systematiserer du dig til succes på sociale medier

< Tilbage til blogoversigt
FORFATTER

Emil Hobel

Sådan systematiserer du dig til succes på sociale medier

BLOGINDLÆG

Reklame- og kommunikationsfolk er glade for at tale om kreativitet og historiefortælling som nøglen til opmærksomhed. Og det er stadig med stor berettigelse. Men når det handler om sociale medier, er en systematisk, datadrevet tilgang til synlighed mindst lige så vigtig som den gode historie eller idé.

Det virale hit var i mange år målestokken for ultimativ SoMe-succes. Det enkeltstående, exceptionelle stykke indhold, som alle taler om. Jeg har i årenes løb deltaget i adskillige arrangementer, hvor gæster er fløjet ind fra hele verden for at fortælle om, hvordan de har hjulpet brands i Coca Cola-klassen med at lave videoer med millioner af views på Facebook eller YouTube. Værdien af den slags indhold fejler intet, men problemet er, at viralt indhold er ekstremt sjældent og svært at sætte på formel – især hvis du ikke lige har mulighed for at klæde Cristiano Ronaldo ud som tigger og sende ham på gaden med et skjult kamera eller caste dit lands statsminister som superskurk i en satirisk thriller.

I takt med at de sociale medier er blevet stadig vigtigere som kommunikationsplatform og er vokset fra parentes-budgetter mod prioritetsbudgetter, er tendensen derfor gået entydigt i retning af en mere systematisk tilgang: Godt SoMe-indhold handler selvfølgelig om den gode idé eller historie, men synlighed på de sociale medier kan i høj grad også opnås på baggrund af et indgående kendskab til de forskellige platformes formater, algoritmer og muligheder.

Fra det virale hit til serier af fintunede, små sejre

Da jeg i november deltog i Web Summit, en af verdens største tech- og digitalkonferencer, var det bemærkelsesværdigt, hvor få af de inviterede indholdsproducenter, der talte om kreative koncepter, som havde gået viral sejrsgang på tværs af nettet. ”We’re not in the viral business, we’re in the consistent publishing business” påpegede en debattør tørt om sin tilgang til succesfuldt digitalt indhold. En anden fremhævede de ændringer, hun laver med udgangspunkt i sine data, efter indholdet er blevet publiceret, som det vigtigste trin i udviklingsfasen. Begge udsagn understreger kernen i en systematisk og datadreven tilgang til social media-indhold:

1. Formen er ligeså vigtig som fortællingen

De sociale mediers algoritmer har stor betydning for, hvordan dit indhold performer. Valg af format, længde af indhold, brug af links, tidspunkt for opslag m.m. kan have afgørende betydning for, om budskabet når ud. Det understreger platformenes magt, men det skaber også muligheder for nye kreative greb for dem, der har indgående kendskab i platformene. Det kreative touch kan fx ligge i en simpel men iøjnefaldende brug af Facebooks karrusel-format, som algoritmen favoriserer eller en animeret magasinforside fra National Geographic, der drager nytte af, at vi har større tendens til at bemærke billeder med bevægelse og farver.

Karrusel format Facebook

Sådan her kan man fx bruge karrusel-formatet på Facebook.

2. Dit arbejde slutter ikke, når du trykker ’post’

Der er ingen grund til at læne sig tilbage i stolen og krydse fingre, så snart dit indhold er udkommet. Vejen til succes handler også om at være komfortabel med at arbejde i en permanent beta-tilstand, hvor du bliver ved med at forme dine resultater – også efter dit indhold er online. De sociale medier serverer en buffet af data, der giver dig mulighed for at tilpasse din målgruppe og annonceopsætning (hvis du arbejder med sponsoreret indhold) og redigere i selve indholdet på baggrund af, hvordan det performer.

3. Den store succes kan ligge i summen af de små sejre

Drop med ro i sindet idéen om en video med millioner af views og koncentrér dig om kvalitetsindhold, der taler til dine målgrupper. Det handler om det lange, seje træk, hvor værdien af jeres tilstedeværelse på sociale medier bliver opbygget over tid. Det sker bl.a., når du udnytter de mange værktøjer, der er til rådighed til at sikre, at du når de rette personer med indhold, der taler til dem.

Min pointe er selvfølgelig ikke, at du skal smide dine gode, kreative historier i skraldespanden. De kan stadig være guld værd. Men i en verden af sociale medier, hvor muligheden for at nå dine målgrupper er gode, og hvor du gerne skal udkomme flere gange om ugen, er det værd også at investere i en mere systematisk tilgang, hvor du lader tal, algoritmer og løbende justering hjælpe dig til høj træfsikkerhed.

   FORFATTER

Emil Hobel

Kommentér