Troværdighedsanalysen

CASE

Ville du helst købe en brugt bil af en advokat eller en sygeplejerske? Stoler du på, hvad din bankrådgiver fortæller dig? Og tror du på politikernes løfter?

Siden 2008 har Radius taget pulsen på danskernes tillid til hinanden. Vi har hvert år bedt et repræsentativt udsnit af danskere vurdere, hvor høj troværdighed en række forskellige faggrupper har.

 

Nogle år har vi desuden suppleret med en dybdegående undersøgelse af eksempelvis partiledernes troværdighed og kompetencer, af danskernes tillid til medierne eller af danskernes opfattelse af parterne i faglige konflikter.

Du kan se udviklingen af faggruppernes troværdighed i oversigten her – enten ved at søge specifikke faggrupper frem eller se deres udvikling i forhold til hinanden.

Spørgsmål?

Vil du vide mere eller have en kommentar til Radius’ undersøgelser af troværdighed, er du velkommen til at kontakte seniorpartner Nicolaj Taudorf Andersen på na@radiuscph.dk.

Hvorfor gør vi det?

Vi laver undersøgelsen, fordi spørgsmålet om troværdighed er af stor betydning for vores arbejde. Vi rådgiver hver dag virksomheder og organisationer om, hvordan man kommunikerer troværdigt. Og vi er interesserede i at følge med i udviklingen i danskernes opfattelse.

 

Troværdighed er kommunikationens X-faktor. Det er den komplekse, let uhåndgribelige og ikke mindst dyrebare størrelse, vi stræber efter, når vi kommunikerer. Den faktor, der gør, om budskabet går ind eller ej.  Det gælder uanset, om afsenderen er en privat virksomhed, en brancheorganisationen eller et politisk parti.

Hvad er troværdighed?

Forenklet sagt afhænger troværdighed af, om man gør det, man siger, og siger det, man gør. For at komme et spadestik dybere i forståelsen har vi igennem årene gennemført både kvantitative og kvalitative undersøgelser af danskernes opfattelse af troværdighed.

 

I undersøgelserne kan vi se, at troværdighed handler om integritet, autenticitet og saglighed. Om viden, ærlighed og moral. Men det handler også om udstråling og karisma. Samtidig kan vi se, at negativ medieomtale af en person, en virksomhed eller en faggruppe lynhurtigt kan farve vores opfattelse af pågældende. Til gengæld er det ikke sikkert, at medieskandalerne giver varige skader på troværdigheden.