Produktion og lancering af Genbrugsindekset

Analyse
Grafisk design
PR

I mere end 40 år har danskerne købt og solgt genbrug via Den Blå Avis og siden online på DBA.dk. Og i takt med, at danskernes genbrugsvaner har ændret sig, har DBAs position det også.

DBA er ikke længere kun eksperter i guld på loftet. De er også blevet eksperter i genbrugsøkonomi og danskernes genbrugsvaner og genbrugslyst – stærkt hjulpet af Genbrugsindekset, DBA’s årlige rapport.

Opgaven

Genbrugsindekset er en årligt tilbagevendende rapport fra DBA, der tager temperaturen på danskernes genbrugshandel og genbrugslyst.

Genbrugsindekset afdækker den danske genbrugsøkonomi på tværs af hele Danmark og på tværs af alle genbrugskanaler; fysiske såvel som online. I indekset kombineres data fra en befolkningsundersøgelse, der afdækker danskernes adfærd og holdninger til genbrug, samt DBAs egne brugerdata.

I 2016 blev Genbrugsindekset sat i verden, og derfor tegner rapporten også et billede af udviklingen inden for genbrugshandel i Danmark.

Vores rolle

Vi har været med i hele processen fra ideudvikling over produktion og til lancering af Genbrugsindekset. Vi har stået for udvikling af spørgeramme, indsamling og bearbejdning af data, udvikling af copy, grafikker og det grafiske setup.

Vi har ligeledes udviklet PR-vinkler på baggrund af Genbrugsindekset og fået dem ud at leve i de danske medier – på tværs af kanaler nationalt, regionalt og lokalt.

Resultat

Genbrugsindekset har været med til at cementere DBA som thought leader inden for genbrugsøkonomi og danskernes genbrugsvaner. Dermed er DBA også blevet en af de hovedkilder, medier henvender sig til, når de ønsker at afdække nye genbrugstendenser og udviklingen i danskernes genbrugsvaner- og holdninger.

Genbrugstal- og tendenser fra undersøgelsen er blevet taget op i alt fra Go’ Morgen Danmark over Tv Avisen, TV2 News, på P4-kanalerne, i TV2’s regionale tv-programmer og online universer, i Ekstra Bladet og BT. Danskernes genbrugsvaner er også blevet nævnt i Samvirke, livsstilsmagasinerne, i de store regionale dagblade samt i de mindre lokalaviser og lokale radiokanaler over hele landet.

Julie Schoen, talsperson i DBA, har desuden deltaget med indsigter fra Genbrugsindekset i podcasts som Bæredygtig Business og Overskud på Radio 4.

Således har Genbrugsindekset gennem en lang årrække været med til at øge danskerne kendskab til genbrug og skabe øget fokus på de mange fordele ved genbrugsøkonomien.

Læs Genbrugsindekset fra 2023 her

”Jeg har igennem godt seks år samarbejdet med Radius, og noget af det, jeg værdsætter mest ved dem er, at de er strukturerede, overholder deadlines og afleverer indenfor de aftalte rammer. Det kan virke banalt at rose nogen for at overholde deadlines, men det skal man bestemt ikke tage for givet. Man kan regne med Radius, og de leverer altid et professionelt stykke arbejde.”

  • Julie Schoen, presseansvarlig for DBA