Den Danske Maritime Fond

Digital
Nyhedsbrev
PR
Strategi

I dansk shipping- og maritimindustri arbejdes der på højtryk for at udvikle og omstille branchen, så vi kan indfri ambitiøse grønne målsætninger for fremtidens Blå Danmark.

En af de aktører, der arbejder benhårdt for at accelerere og understøtte den maritime sektors udvikling, er Den Danske Maritime Fond.

Situation

Den Danske Maritime Fond satser ikke selv på at udvikle geniale iværksætterideer, men leder i stedet efter dem, der gør. Den private erhvervsdrivende fond yder økonomisk støtte til initiativer, der bidrager med innovative løsninger til de maritime erhverv inden for grønne teknologier, digitalisering, tiltrækning og fastholdelse af maritime talenter samt innovation og vækst.

Radius har været med ombord siden starten af 2022.

Startskuddet for samarbejdet var et strategisk grundarbejde, der skulle definere fondens position i branchen, og den rolle de ønsker at indtage i fremtiden. Det resulterede i en målrettet strategi med et narrativ og en kommunikationsplan, som vi i årene efter har søsat og løbende udviklet på med stor succes.

Vores rolle

Som det første efter udviklingen af strategien udviklede vi deres nyhedsbrev fra en wordtekst til et digitalt univers. Ved at frigøre læseren fra tung tekst, lave et lækkert design og skærpe det redaktionelle indhold, har vi på kun et år leveret stærke resultater.

For det andet arbejder vi strategisk med at oplyse folk i branchen om støttemulighederne, tiltrække nye læsere til nyhedsbrevet og dele inspirerende kommunikation med branchen på fondens LinkedIn.

For det tredje har vi arbejdet med fondens tilstedeværelse i medierne. Det gør vi blandt andet ved at udvikle inspirerende iværksætter- og forskningshistorier til fagmedier og tage mikrofonen og formidle tydelige budskaber, når det kommer til at skabe de bedste betingelser for at udvikle Det Blå Danmark.

Eksempel på LinkedIn-opslag

Eksempel på indledning i det nydesignede nyhedsbrev

Resultat

Resultaterne taler for sig selv. Siden begyndelsen har vi mere end femdoblet antallet af abonnenter af nyhedsbrevet, der klikker sig videre ind på hjemmesiden og fået læserne af nyhedsbrevet til at klikke 10 gange mere, end de gjorde før. Derudover er der løbende kommet flere abonnenter til og langt flere åbner i dag fondens nyhedsbrev og læser med, når de modtager det i indbakken.

På fondens LinkedIn har vi det seneste år målrettet indholdet til relevante personer, som nu i højere grad engagerer sig på fondens opslag og indhold og samtidig har vi hævet følgerskaren med mere end 30 procent.

“Radius har virkeligt løftet vores eksterne kommunikation og PR til et niveau, der er både professionelt, har bredde og dybde og rammer målgrupperne bredt via flere platforme og kanaler. Arbejdet med Radius er meget effektivt, og de dygtige folk fangede hurtigt udfordringer og ikke mindst lingo i vores branche”, fortæller Lotte G. Lundberg, der er Direktør i Den Danske Maritime Fond

Og det gør alt sammen en forskel. Efter to år med faldende ansøgertal til fondens iværksætterstøtte er udviklingen vendt i 2022, hvor der har været markant flere ansøgere end tidligere.

Vi fortsætter samarbejdet om at udbrede kendskabet til Den Danske Maritime Fond og etablere dem som en proaktiv stemme, der anviser retningen for fremtidens Blå Danmark – og hos Radius glæder vi os til at være med på rejsen.

Læs mere om Den Danske Maritime Fonds arbejde og de projekter og opfindelser, som de støtter, på fondens hjemmeside.