Glemte Uber kunderne?

Asbjørn Haugstrup,
Adm. direktør og partner
Artikler
3. januar 2017
I sidste uge tabte Uber et stort slag til taxibranchen. Til taxibranchen. Smag lige på navnet. En overreguleret branche med et mildest talt dårligt image, der har forsømt at udvikle forretningsmodellen de sidste mange år. Den nye lov indebærer, at taxibranchen i Danmark forbliver et af de mest regulerede erhverv.

Uber glemte at få kunderne med

Hvordan kunne det komme så vidt? Set udefra og fra et public affairs-fagligt synspunkt så forsømte Uber ganske enkelt at opbygge en platform til de politikere, der skulle forsvare dem.

Der har givetvis været godt gang i lobby-aktiviteterne med politikermøder og embedsmandskontakter og meget andet. Men I sidste ende binder politikerne kun deres sparsomme kapital i noget, der giver gevinst blandt vælgerne. Og her er Uber ikke lykkedes med at etablere en alliance med alle de forbrugere, der har siddet på bagsædet af en nystøvsuget Toyota Yaris og prøvet produktets store fordele i Danmark eller i udlandet: Brugervenligheden, feedback-funktionerne, serviceniveauet og prisen.

Hvorfor er de forbrugere ikke mobiliseret – hvorfor er der ikke skabt en platform for de mange politikere fra de mest liberale, over de radikale til de alternative, der gerne vil omfavne de nye forretnings-modeller, der vinder frem i disse år?

Ja, det er let at være Benny Bagklog i dag. Og med min ringe viden om den konkrete kampagne er jeg ikke i en position til at dømme nogens indsats.

Men Uber-sagen tilbyder alle os, der arbejder med politisk interessevaretagelse, en vigtig påmindelse: Man skal have helt styr på de politiske processer og det faglige, hvis man vil drive en effektiv lobby-kampagne.

Men det er ikke altid nok. Man skal også have noget at tilbyde de politikere, der skal gå i brechen for en. Det vidste 3F. Det lykkedes Uber ikke med. Set udefra.

Debatindlægget er oprindeligt bragt i Børsen

Asbjørn Haugstrup,
Adm. direktør og partner
Artikler
3. januar 2017