Radius Talent:
Den viden, jeg ikke fik
på universitetet

Radius Talent:
Den viden, jeg ikke fik
på universitetet

Sofie Biering Krogh,
Rådgiver
Radius
Artikler
8. oktober 2021

Hvad laver en rådgiver på et kommunikationsbureau? Er det mon noget for mig – og duer jeg overhovedet til det? Det var nogle af de spørgsmål, jeg sad inde med, da jeg selv faldt over Radius’ talentprogram for praktikanter.

Det virker som ganske kort tid siden, at jeg troppede op på min første arbejdsdag som praktikant hos Radius. Sveden drev af mig, for selvom det var koldt udenfor, var tempoet højt på cykelstien fra Nørrebro til Kongens Nytorv. Edderspændt og med hjertet bankende helt oppe i halsen.

Heldigvis fik jeg serveret (seriøst) god kaffe og hilste pænt på ALLE de nye kollegaer. Bordet rundt, som er en tradition herinde. 30 minutter af alles tid – partnere som rådgivere – kun for at hilse på og byde velkommen til os nye praktikanter. Det var smigrende – og meget sigende for Radius’ kultur, viste det sig senere.

Selv om det føles som kort tid siden, jeg startede som nervøs praktikant, har jeg lært utroligt meget af mit Radius Talent-forløb – navnlig ting, man ikke kan lære på universitetet.

Og hvad er så det? Her er tre ting, jeg tager med mig fra min tid på kommunikationsbureau og ét personligt råd til dig, der søger praktik:

#1 Indsigt i kommunikationsbranchens bredde
På bureau udvikler dagens program sig ofte time for time, og ingen dage er ens. Jeg ved godt, det kan lyde som en floskel, men jeg har oplevet det first hand. Det skaber afveksling, høj puls og udfordringer, og så er det sjovt.

I mine første uger blev jeg introduceret til alle Radius’ discipliner: alt fra public affairs, branding og målgruppeanalyse til sociale medier, og altid med de dygtigste af de dygtigste indenfor hvert område.

Det var overvældende, men lærerigt – og ikke mindst vigtigt for at forstå, hvordan Radius er skruet sammen og for at få indsigt i den brede palette, kommunikationsbranchen er.

Variationen i kundetyper, opgaver, fagligheder og personligheder blandt mine nye kollegaer var iøjnefaldende og kompleks. Som grøn kommunikationsfaglig fik det mig til at føle, at jeg måske kunne passe ind i krydsfeltet mellem specialister og generalister uden helt at vide hvor endnu.

#2 Evnen til at løse (mange forskellige) kommunikationsopgaver
Opgaverne begyndte stille og roligt at rasle ind på de kunder, som jeg var blevet tilknyttet under mine introduktionsuger.

Det var ret intimiderende første gang, jeg blev introduceret til at skrive en pressemeddelelse – især fordi jeg aldrig havde skrevet noget, der lignede før. Men jeg blev holdt godt i hånden og fik al den feedback, der var nødvendig.

Jeg fik samtidig et skrivekursus med husets dygtige skrivenørd, Troels Widding, som har klædt mig rigtigt godt på til at få flere skrivekilometer i fingrene.

Mine opgaver har været enormt forskellige – præcist som jeg ønskede. Jeg ville prøve kræfter med alt fra pressearbejde og krisehåndtering til workshops og digitale kampagner, og det har jeg fået lov til.

Det har i den grad udviklet min evne til hurtigt at sætte mig ind i nye opgaver, tage imod nye opgaver og stille de nødvendige spørgsmål for at få det bedste fundament til at løse det.

#3 Selvtillid og personlig udvikling
Efter kort tid fik jeg ansvar og skulle med til kundemøder. Jeg lærte hurtigt, hvor centralt et element kunderelationen er i rådgiverrollen, og selv om kunderne er helt nede på jorden, behandles alle med stor professionalisme.

Det var derfor med en vis ærefrygt, jeg sad med i møder de første mange gange med alt fra fonde og foreninger til gigantiske internationale virksomheder.

Men det er noget af det, jeg har lært mest af. Selvfølgelig fagligt, men også i min personlige udvikling. Jeg har fået hår på brystet i overgangen fra ung studerende til ægte voksen i et job, hvor jeg bliver taget seriøst, når jeg foreslår noget.

Under praktikforløbet har jeg ikke bare udvidet mit CV med en alsidig arbejdserfaring, hvor jeg har finpudset mine analytiske, kommunikative og projektorienterede evner.

Det har også udviklet mig personligt og givet en større tro på mig selv. En tro på egne evner, som jeg i højere grad tør sætte i spil – faglige såvel som sociale.

Den udvikling og de succesoplevelser, jeg har samlet sammen under forløbet, er grundlaget for, at jeg i dag tør stille mig op og foreslå mine tanker til en kollega, chef eller kunde. Jeg tør i højere grad tænke ud af boksen, og det er fedt.

Og på falderebet… Mit bedste råd til dig, der søger praktik
Hvis jeg skal give det råd videre, som jeg selv havde mest gavn af under min praktikperiode, er det:

Stil spørgsmål! Det er derfor, du er her.

En skarp seniorrådgiver sagde i min første uge til mig: ”Dem, der ender med at blive de dygtigste praktikanter, det er dem, der stiller allerflest spørgsmål”.

Der gik fire uger, før jeg kunne huske hans navn, men lige den sætning satte sig fast. Mest af alt fordi jeg kan huske, at jeg havde lyst til at udfordre ham. Man kan vel også stille så mange dumme spørgsmål, at det er tvivlsomt, om man overhovedet er normalt begavet?

Men det viste sig, han havde ret. Jeg har gentaget det for mig selv mange gange siden, og det samme har både min nærmeste leder og min mentor.

De fleste frustrationer kan løse sig ved, at man åbner munden og stiller spørgsmål. For kun sådan får man svar. Man finder ikke ud af, hvad der forventes af en, hvad en opgaveløsning reelt skal indeholde, eller hvor eftermiddagskiksene er henne, hvis ikke man spørger. Så spørg.

Vi får kun den viden, som vi selv søger, og praktikforløbet i Radius er en fantastisk mulighed for at fylde lommerne med guld.

Sofie Biering Krogh,
Rådgiver
Radius
Artikler
8. oktober 2021