Radius vinder pris for bedste nationale kampagne

Radius vinder pris for bedste nationale kampagne

NYHED

98%

var kendskabsgraden blandt danskerne efter kampagnen

International Advertising Association (IAA) har kåret årets bedste public service-kampagner. Radius vandt prisen for bedste nationale kampagne for Digitaliseringsstyrelsens indsats for overgangen til Digital Post, der resulterede i et kendskab på 98 procent blandt danskerne.

Formålet med Digitaliseringsstyrelsens kampagne for Digital Post var at gøre alle danskere over 15 år klar til at modtage Digital Post per 1. november 2014. Radius udviklede og gennemførte en integreret kommunikationsindsats for at løfte kendskabsgraden til Digital Post så effektivt som muligt på tværs af befolkningsgrupper. Indsatsen bestod blandt andet af en kommunekonkurrence med regionale og lokale PR-aktiviteter, en digital generationsquiz målrettet de unge samt et Digital Post-event på Post & Tele Museum.

3,6 mio. tog stilling til Digital Post

“Med Digital Post-kampagnen har vi fået mulighed for at tænke på tværs af platforme og levere en komplet integreret løsning. Vi har sammen med Digitaliseringsstyrelsen været meget tilfredse med de opnåede resultater. Når vi så på toppen af en så succesfuld kampagne bliver anerkendt med IAA-prisen, bliver vi ikke alene stolte, men får også bekræftet vores styrker, når det kommer til integreret kommunikation og afviklingen af kampagner med en høj grad af kompleksitet. Vi er desuden rigtig glade for, at Digitaliseringsstyrelsen fra begyndelsen har set værdien i at arbejde med på alle flader – herunder sociale medier,” fortæller Tine Louise Knudsen, seniorkonsulent hos Radius.

 

Kampagnen vandt IAA-prisen baseret på de massive resultater, den skabte. Kendskabsgraden til overgangen til Digital Post blandt borgerne steg til 98 procent (KPI på 90 procent), mens kendskabsgraden blandt de 15 til 29-årige steg til 95 procent (KPI på 70 procent). Endelig kendte 85 procent af borgerne til muligheden for at blive fritaget fra Digital Post (KPI på 80 procent), heraf 97 procent blandt de ældre over 60 år. Dertil resulterede indsatsen i 592 medieklip, og at 3,6 millioner danskere tog stilling til Digital Post.

Dommerkomitéens begrundelser

Da prisen blev overrakt, sagde dommerkomitéen blandt andet: “Kampagnen er et stærkt eksempel på at skabe samspil mellem både aktører og medier. Staten, ministerier, styrelser, institutioner og skoler blev involverede partnere i kampagnen, og det skabte et stærkt og effektivt resultat med et kendskab på hele 98 procent.”

 

Og videre: “PR-indsatsen var både minutiøst koordineret og kontrolleret, og den havde stor gennemslagskraft i alle relevante medier både nationalt og lokalt. Med sin usædvanligt centralt velkoordinerede kommunikationsstrategi og samtidig en helt særlig lokal forankring, er kampagnen “Digital Post” en værdig vinder af den nationale IAA Pris 2015.”

 

Læs den fulde begrundelse.

“PR-indsatsen var både minutiøst koordineret og kontrolleret, og den havde stor gennemslagskraft.”