Sådan laver du en god
Facebook-kampagne

Morten Schubert
Artikler
19. marts 2018
At lave en Facebook-kampagne er ikke rocket science. Men at lave en god Facebook-kampagne kræver, at du kender og forstår mediets grundlæggende virkemidler – og ved, hvordan du får det optimale ud af dem. Jeg kommer her med otte greb til at få det bedste ud af din Facebook-kampagne.

Facebook er det største sociale medie i Danmark, der giver mulighed for at nå ud til op til 4 mio. aktive danskere. Facebook giver mulighed for både at lave B2B- og B2C-kampagner, og så er Facebook forholdsvis billig, hvad angår annoncering. Du får altså et værktøj, der er relativt billigt, rammer mange mennesker, kan bruges af alle, og som endda er enkelt at bruge. Men at få det bedste ud af Facebooks mange muligheder kræver dog, at du alligevel lige tænker dig godt om.

1. Definér formålet med din Facebook-kampagne

En Facebook-kampagne er grundlæggende ikke så meget anderledes end enhver anden kampagne. Den største forskel ligger i de tekniske muligheder, platformen tillader. Så start med at definere et eller flere kampagneformål. Og her taler jeg ikke nødvendigvis om det overordnede kampagneformål, for Facebook-kampagnen er ofte del af en større indsats, hvor flere kommunikationsdiscipliner er i spil, men det specifikke formål med Facebook-indsatsen. Skal målgruppen fx klikke på et link? Se din video? Kommentere på dit opslag? Tage din quiz eller noget helt andet?

I Facebook Business Manager kan der vælges mellem mange forskellige kampagneformål. Du kan med fordel kombinere kampagneformålet, så målgruppen fx først bliver eksponeret for en brandgenkendelseskampagne og herefter en opfølgningskampagne, hvor formålet er at skabe trafik til dit website.

2. Sæt skarpe, men realistiske KPI’er

KPI’er er afgørende for, at du kan måle kampagnens succes. Skal 5.000 personer besøge din landingpage? Skal 50.000 danskere se dit videoopslag?

Hvordan du mest effektivt opnår KPI’erne afhænger af flere faktorer. Er dine KPI’er balanceret rigtigt i forhold til at være ambitiøse, men realistiske? Hvad er det for noget content, du aktiverer? Og hvor stort er dit budget til annoncering?

Dine brugeres engagement i forbindelse med aktivering af tidligere content betyder også meget. Hvis du har mange brugere, der er glade for at debattere, vil du også nemmere kunne opnå højere engagement for færre penge.

Facebooks kontinuerligt forandrende algoritme betyder dog, at det kan ændre sig fra kampagne til kampagne. Og derfor er det vigtigt, at du hele tiden holder dig ajour. På den måde undgår du at bruge reklamepenge på content, der på baggrund af algoritmeændringer, ikke performer godt.

3. Definér målgruppen

På Facebook kan du definere meget specifikke målgrupper – helt ned til 1.000 personer. Af den grund kræver arbejdet med målgrupper på Facebook omtanke. For nogle kampagner vil det give mening at ramme meget bredt, mens det for andre kampagner vil give rigtig god mening at ramme meget specifikke kernemålgrupper.

Start med at definere kampagnens kernemålgrupper. Når du har defineret disse, så undersøg, om der er andre målgrupper, som er mere sekundære, men som også kan være interessante. Det kan også være, din virksomhed har eksisterende kundedata som fx mailadresser eller Facebook Pixel-data, der kan være relevant for kampagnen.

4. Få styr på timing

Er der specifikke begivenheder, du skal tage højde for, inden du går live med din kampagne? Det kan fx være vigtigt, at dit budskab ikke kolliderer med en krisekommunikationssag, specifikke mærkedage eller andet.

Når du har besluttet, hvornår din kampagne skal gå live, så udarbejd en specificeret tidsplan. Helt enkelt kan du oprette din tidsplan i fx Excel, Google Docs eller dedikerede content-værktøjer som fx Dyce, så du har styr på, hvornår hvilket content skal publiceres. Det giver dig et fast holdepunkt, så du senere i kampagnen kan gå tilbage og se, hvor langt du er – og på den måde undgår at ”fare vild”, hvis kampagnen løber over lang tid.

5. Lav godt content

Godt content er virkelig svært at definere. Når jeg skriver ’godt’, mener jeg grundlæggende bare, at content skal være relevant for målgruppen. Hvad tror du kunne være interessant for din målgruppe? Hvilke genrer fungerer generelt godt på sociale medier? Og hvordan kan du bygge bro mellem din virksomheds identitet, kampagnens budskab og de genrer, der fungerer godt på sociale medier?

Du kan med fordel også orientere dig i, hvad din virksomheds konkurrenter eller lignende organisationer gør, som virker. Det er en nem, men god genvej til inspiration og viden. Værktøjer som Google Trends eller Storybase kan også fortælle dig, hvad din målgruppe søger efter på Google. Og dermed give dig ammunition til skarpt content, der tapper ind i din målgruppes behov.

Når du først har besluttet, hvad målgruppen skal have serveret, skal du overveje, hvordan det skal serveres. Skal det være et billede, en landingpage eller en video? Content behøver ikke nødvendigvis være professionelt produceret. Behind-the-scenes content er fx meget populært, selvom det ofte er filmet med en håndholdt smartphone. Læs mere om video, der virker, her.

6. Test, optimér, test, optimér

Fordi Facebook næsten konstant ændrer algoritmen og de tekniske muligheder på platformen, er det meget vigtigt, at du løbende tester dit content. Og det kan du faktisk ganske nemt på Facebook. Du kan hurtigt afprøve kampagner for meget små budgetter og oprette A/B splittests (hvor du ændrer enkelte variable og sammenligner resultater) til forskellige målgrupper. På den måde undgår du at brænde mange penge af på content, der ikke modtages godt af målgruppen. Sørg i stedet for at teste for et mindre beløb, og hvis dit indhold klarer sig godt, så øg budgettet.

7. Brug dine erfaringer

Hvis du tidligere har lavet Facebook-kampagner, så brug dine erfaring. Sammenlign metrics på tværs af kampagner og hold løbende øje med udviklingen. Hvis Facebook har ændret på algoritmen, er det ikke sikkert, at det, der virkede sidste år, virker i dag, men tag din viden med dig. Så er der mulighed for at spare tid og penge.

8. Hold dig opdateret

Og så er vi kommet til den nok allervigtigste pointe, hvad angår digitale kampagner: læringen stopper aldrig. Et tip er at gemme Facebook Newsroom på din bogmærkelinje, og det samme gælder SoMe-websites som fx We Are Social Media. Det kan også være inspirerende at følge SoMe-entusiaster på Twitter eller abonnere på digitale nyhedsbreve som fx Ugens Internetguld eller Benedict’s Newsletter. Og hvis du mangler inspiration til content, så benyt Facebooks inspirationshub.

Du kan se nogle af de digitale indsatser, vi har hjulpet kunder med her.

Morten Schubert
Artikler
19. marts 2018