Tendenser 2015: Hvad skal du være opmærksom på?

Tendenser 2015: Hvad skal du være opmærksom på?

NYHED

Med internetsalget som en af de helt store drivere sker der det, at PR, marketing, salg, kundeservice, CRM og alt muligt andet smelter sammen.

Men selvom purpose handler om alt det, der ligger ud over at tjene penge, så kræver det faktisk, at kommunikations-bureauerne har solid forståelse for, netop hvordan virksomheden skal tjene sine penge i dag og i morgen.

Radius har spottet fire PR-tendenser for 2015. Bliv klogere på, hvad du og din virksomhed skal have for øje.

Bliv en del af samtalen

Den klassiske opfattelse af PR-bureauet som dem, der finder og fortæller de gode historier om virksomheden, er under stærk forandring. For det handler ikke længere blot om at fortælle de gode historier, men om at blive en del af samtalen. Den gode kommunikatør skal derfor i endnu højere grad skærpe opmærksomheden omkring, hvad der foregår blandt forbrugere, interessenter og i samfundet. Hvad snakker de egentlig om? Det er de dagsordener, som virksomheden skal skrives ind i for at hævde sin relevans. Tendensen har været tydelig i forhold til sociale medier, hvor det (efterhånden) gik op for de fleste virksomheder og brands, at de ikke skabte loyalitet ved at pushe egne budskaber ned i halsen på deres følgere, men ved at gå i dialog og blive en del af andres samtale. I princippet gælder den samme gyldne regel for alle andre mediekanaler – ejede, fortjente og betalte.

Integrer disciplinerne

Vi er på vej til at se den endelige integration af disciplinerne. Med internetsalget som en af de helt store drivere (to tredjedele af alle købsrejser starter på nettet) sker der det, at PR, marketing, salg, kundeservice, CRM og alt muligt andet smelter sammen. Det er ikke nødvendigvis PR-bureauets job at levere det hele, men som PR-rådgiver skal man have forståelse for samspillet mellem de forskellige discipliner. Det kræver mere end en pressemeddelelse eller medietræning. Til gengæld åbner det også for muligheden for at komme med helt ind i maskinrummet og hjælpe virksomheden på et meget højt strategisk niveau.

Definer din virksomheds purpose

I det sidste år er begrebet purpose blevet et både kommunikations- og forretningsmæssigt omdrejningspunkt for mange virksomheder. Purpose er fundamentet på tværs af forretningen, det filosofiske DNA, der forklarer, hvad virksomheden egentlig er sat i verden for – ud over at tjene penge. Men selvom purpose handler om alt det, der ligger ud over at tjene penge, så kræver det faktisk, at kommunikationsbureauerne har solid forståelse for, netop hvordan virksomheden skal tjene sine penge i dag og i morgen. Samtidig med at de skal svare på, hvilken bredere rolle virksomheden skal spille i samfundet og for den enkeltes liv. Det er dét, McDonald’s fx har identificeret med deres purpose: “Vi serverer gode øjeblikke for alle.” Ligesom teleselskabet Call Me faktisk i flere år har haft en form for purpose i deres “Tal ordentligt”-platform. Kommunikationsbureauerne skal være med til at udvikle og identificere virksomhedens purpose og sikre sammenhæng mellem purpose og virksomhedens strategi, så alle virksomhedens aktiviteter er gennemsyret af dens purpose.

Brug PR som et ledelsesværktøj

PR- og kommunikationsbranchen er i dag ikke bare anerkendt som et serviceorgan for marketing, men som et ledelsesværktøj. Vi rådgiver toplederen, arbejder med virksomhedens omdømme og hjælper HR-afdelingen med at drive forandringsprocesser – ud over at hjælpe med synlighed og produktsalg. Samtidig er en yderligere professionalisering nødvendig for at drive denne udvikling endnu længere. Og vi skal være opmærksomme på, at det ikke kun er os, men også kunderne, der er blevet meget dygtigere til kommunikation og selv kan mange ting – så hvad skal vi hjælpe dem med? Vi skal levere på faglighed, politisk tæft, forståelse for forretning, organisation og samfund, kort sagt det hele, for fortsat at kunne udfordre og udvikle vores kunder. Men i virkeligheden er det såre enkelt. “Vær dygtig, og vær ambitiøs på dine kunders vegne,” er måske det bedste råd. Banalt og sandt!

Det er ikke nødvendigvis PR-bureauets job at levere det hele, men som PR-rådgiver skal man have forståelse for samspillet mellem de forskellige discipliner.