Fire trin til at nagle praktikplads på bureau

Cecilie Valentin
Artikler
4. oktober 2018
Når du først har besluttet dig for, hvor du vil søge hen i praktik, skal du igennem de fire famøse trin, inden den er hjemme. Vi guider dig igennem processen her og giver dig gode råd til den perfekte praktikansøgning.

Jagten på den perfekte praktikplads er sat ind. Du ved, hvad du vil, og du er klar til at gå efter det. Der er dog lidt trin på vejen, du skal navigere dig helskindet igennem, før du er i mål med drømmepraktikken. Men bare rolig. Det er ikke så slemt.

1. Opkaldet – Skal, skal ikke

Du spotter praktikopslaget og tænker ”det lyder da ret spændende”. Allerede her er researchdelen startet. Du undersøger selvfølgelig bureauet – hvad er de for en størrelse, og hvad kan de. Overvej allerede her, om det er værd at give bureauet et kald og teste af, om stillingsopslaget giver det rigtige indtryk af praktikpladsen. Kaldet kan også give dig en indikation af, om du har læst praktikopslaget rigtig, og om det passer til det, du gerne vil. Og om bureauet lyder som et sted, du gerne vil være. Stil relevante og opsøgende spørgsmål om noget, der betyder noget for dig, og det du vil have ud af praktikopholdet. Hvis du ikke kan finde på nogle spørgsmål, så hellere lad være. Standardspørgsmål til ting, der står i opslaget, eller helt generelle spørgsmål til bureauet imponerer ikke.

2. Ansøgningen

Ansøgningen. Pyha. Det er faktisk den sværeste del. Det er ansøgningen, der skal bringe dig til samtalen, hvor du med din vindende personlighed og fantastisk spændende faglige baggrund helt sikkert imponerer din kommende praktikplads.

Her skal du for alvor bruge din research. Mange ting kan du finde ud af ved en hurtig Google-søgning og lidt luren på websitet. Og LinkedIn, Facebook, naturligvis. Men undersøg også branchemedier som Bureaubiz og Markedsføring, og se, om bureauet har været nævnt i dagbladene – og i så fald i hvilke sammenhænge. Hvis du er rigtig skarp, har du naturligvis også tjekket årsregnskabet, og hvordan bureauet performer.

Den gode ansøgning bliver nemlig rigtig god, når du har sat dig ordentlig ind i bureauet. Det gør det nemmere for dig at lægge vægt på lige præcis de kompetencer, der så smukt kan spille ind i bureauets arbejde. Og så skal du heller ikke undervurdere bureauets værdier. Skriv dig ind i dem, så bureauet kan genkende sig selv og dig – og derigennem se det perfekte praktikmatch.

  • En god ansøgning er ca. en A4 side. Husk, at ansøgningen ikke behøver at fortælle alt, hvad der er at vide om dig. Kun det væsentlige.
  • Start med en god og fængende overskrift og indledning, som kort og godt nagler: hvorfor dig.
  • I brødteksten udfolder du motivationen for at søge stillingen, og der er her rig mulighed for at udfolde dine kompetencer. Ton gerne tillægsordene ned. Vis, hvor stærk du er ved at fortælle om dine erfaringer, og hvordan du har arbejdet med konkrete udfordringer og opgaver.
  • Afslutningen er vigtig. Her efterlader du det sidste indtryk. Smid eventuelt en kommentar om, hvordan du har tænkt dig at gribe praktikforløbet an, hvis du får det, og at du glæder dig til at uddybe ved en samtale.
  • Husk et opdateret og læsevenligt CV. Du behøver ikke at have haft studenterjob på Politiken eller arbejdet frivilligt 30 timer om ugen. Men dit kommende praktiksted vil gerne vide, om du har været tjener eller pædagog og er vant til at arbejde under pres, eller om du har haft ansvar for SoMe-aktiviteter i studenterforeningen.

Og husk for alt i verden, at en standardansøgning til alle bureauer ikke fungerer. Kald det forfængelighed eller ej. Alle vil bare gerne sidde med oplevelsen af, at det er lige præcis dem, du vil. Selvom alle godt ved, at du også søger hos konkurrenten.

3. Samtalen

Yes! Du er kommet igennem nåleøjet og inviteret til et møde. I Radius kombinerer vi samtalen med en skrivetest. Den kommer vi til bagefter.

Du skal forberede dig godt på samtalen. Selvom du allerede har sat dig ind i, hvem vi er, og hvad vi kan, er det kun fint at tage en runde mere. For der kan ske mange ting på kort tid i bureauverdenen.

Du vil nok opleve, at samtalen starter med en lang smøre om bureauet og om praktikforløbet. I den her branche elsker alle at tale om sig selv. Sådan er det bare. Men det kan måske være svært at kapere al den information, hvis du sidder på spring og overvejer, præcis hvilke ord du skal indlede med.

Slap.af.

For faktisk handler det ligeså meget om, at bureauet skal sælge sig selv til dig. De vil jo uden tvivl have de helt rigtige kandidater, og hvis de har set sig lune på dig, vil de jo heller ikke skræmme dig væk.

Og så husk, at der ikke er nogen, der forventer, at du siger alt det rigtige. For hvad er det rigtige? Det er der ikke rigtig nogen, der ved. Du er indkaldt, fordi du på papiret lyder vildt spændende. Så tag udgangspunkt i det, du bringer til bordet, og hvordan det kan komme i spil på alle de sjove ting og kunder, bureauet beskæftiger sig med.

Og vær ikke bange for at være dig selv. De fleste arbejdsgivere køber ind på det hele menneske. Hver bidrager med sit både fagligt og personligt. Det er det, der skaber en rig arbejdsplads.

4. Test

Søger du job hos os i Radius, skal du gennem en test. Det er for at få en fornemmelse af, hvor dine styrker ligger. Der er ikke noget facit, det handler bare om at løse opgaven intuitivt. Testen bliver vurderet sammen med din ansøgning og samtalen i en fin treenighed, der leder til det rigtige udfald. Så den del skal du ikke bekymre dig om. Men husk, at det er helt okay at spørge ind, så du – om ikke andet – mentalt kan forberede dig på, hvordan testen kommer til at foregå.

Der er kun gode grunde til at gå i praktik

Hvis du har læst hele denne smøre, men endnu ikke har besluttet dig for, om du overhovedet vil i praktik. Eller om det skal være på bureau. Så kan vi kun anbefale dig at bruge et par minutter på at læse vores tidligere praktikant Johans blogindlæg. Og så kan vi måske lige tilføje, at et bureau er et super godt sted at få styr på din kommunikationsfaglige værktøjskasse. Her kommer du i berøring med en lang række discipliner inden for kommunikationsverdenen – og møder selvfølgelig også en masse spændende kunder.

Læs mere om mulighederne for at komme i praktik hos os.

Cecilie Valentin
Artikler
4. oktober 2018