3 tips til
at styrke din
digitale valgkamp

3 tips til
at styrke din
digitale
valgkamp

Michala Bang Jespersen,
Seniorrådgiver
Lasse Strüwing Hansen,
Rådgiver
Radius
Artikler
2. november 2021

Spoiler alert: der er valg i Danmark! Overalt er lygtepæle dækket til med den ene smilende kandidat efter den anden. Men en ny tendens spreder sig. På tværs af partier vælger kandidater at skrue ned for antallet af fysiske valgplakater og op for ressourcerne til kommunikation på digitale medier.

Det er længe siden, det er blevet hverdag for politikere at kommunikere mærkesager og meninger på sociale medier, men under valgkampe skruer de fleste op for den digitale tilstedeværelse. Især Facebook er nemlig en direkte kanal til kontakt med potentielle vælgere, som ellers ikke ville bemærke de klassiske valgplakater – men det kræver, at man kender de digitale spilleregler og kan skabe indhold med en stop up effect, der sikrer, at vælgerne læser dit budskab.

Vi giver dig her tre overordnede råd til, hvordan du som kandidat kan øge dine chancer for at fange vælgernes opmærksomhed, mens de står med hovederne dybt begravet i telefonerne.

#1: Brug dine annoncekroner strategisk – og undgå at spilde dem

Algoritmen for annoncering på Facebook er bygget op om en traditionel forretningsforståelse: udbud og efterspørgsel.

I takt med, at mange politiske partier skruer op for annoncemaskinen i perioden op til valg, stiger priserne på annoncering nemlig. Derfor handler det om, at du bruger dit budget fornuftigt.

  • Sørg for, at den geografiske annonceringsfunktion på Facebook er indstillet korrekt.

    Din interesselokation skal være så lav som overhovedet muligt.

    Med de rette indstillinger kan du få den helt ned på 2 kilometer. Det sikrer, at du når ud til personer i den kommune, du stiller op i, så du eksempelvis ikke betaler for at nå ud personer i København med dine annoncer, hvis du stiller op i Roskilde.

  • Vælg målgruppen for dine annoncer med omhu.

    Skal det være den samme målgruppe, der eksponeres for alt dit indhold? Nej, nok ikke. Du kan med fordel i stedet arbejde med flere meget konkrete målgrupper, som du skaber ud fra specifikke interesseområder, og som du kobler strategisk på forskelligt indhold.

  • Stræk perioden for dine annoncer ud.

    På den måde giver du algoritmen mulighed for at lægge ekstra tryk på annonceringen, når det giver bedst mening, og du kan opnå de bedste resultater.

    Men pas på, at dine annoncer ikke overlapper for meget, og du ender med at kannibalisere på eget indhold.

    Hvis du eksempelvis har flere annoncer kørende på en gang, som bliver målrettet efter de samme målgrupper i samme periode, vil du ende med at annoncere og konkurrere mod dig selv, så du faktisk gør det dyrere for dig selv at udkomme.

#2: Få styr på videoen – og træng igennem

Det er blevet sagt mange gange, og vi siger det en gang til. Videoindhold på Facebook er efterhånden blevet helt nødvendigt for at kunne lykkes med at trænge igennem til de kritiske og travle brugere.

Men video er ikke bare video.

  • Drop den lange intro, sig det vigtigste først. 

    På Facebook snakker man om de gyldne 3 sekunder. Det er så lang tid, du har til at fange din målgruppes opmærksomhed, når folk scroller hastigt ned over en side.

    Derfor er det vigtigt, at du kommer hurtigt til pointen.

  • Hold dig til det korte og koncise format.

    Optimalt set vil din video vare maksimum 60-90 sekunder.

  • Fungerer din video, hvis du slår lyden fra?

    Hvis ikke, har du et problem. I 85% af tilfældene har brugerne på Facebook ikke slået lyden til, når de ser en video.

    Derfor skal du sikre dig, at der følger undertekst med til videoen, eller at der indgår visuelle elementer i videoen, som gør, at man kan forstå den uden lyd alligevel. Det er trods alt de færreste, der ser videoer med lyd på, når de står i køen i supermarkedet og venter på at betale.

#3: Styrk dit indhold – planlæg, engager og interager

På Facebook kan du selv sætte retningen for dit indhold. Men i det arbejde ligger der en masse overvejelser og gode anbefalinger, som vil gøre det nemmere for dig at arbejde ud fra.

  • Planlæg dit indhold så meget som muligt. 

    Vi ved godt, at det kan være svært at lægge en plan for din kommunikation på Facebook.

    Ikke desto mindre er det vigtigt for at kunne tilrettelægge den bedste indsats.

    Ved at planlægge, kan du blandt andet sikre en rød tråd i dit indhold, variation og en god fordeling af budget.

  • Dit indhold skal primært underholde.

    En velkendt regel for indholdstyper er 80/20-reglen. Med reglen siger man, at 80% af ens indhold skal underholde, mens de resterende 20% handler direkte om at skabe salg.

    Det underholdende indhold kan enten blot være sjovt eller give målgruppen et nyt og anderledes perspektiv på en sag.

    Så begynd at betragte dig selv som 80% entertainer på Facebook og lad dette reflektere sig i dit indhold. Så skal du nok brillere med din kommunikation og se gode resultater.

    Din mening og standardiserede billeder er vigtige, men husk på, hvad du også selv stopper ved, når du scroller ned gennem dit feed. Interager med dem, der interagerer med dig. 

  • Det er ikke på Facebook, du skal praktisere envejskommunikation.

    Når først du kommunikerer på sociale medier, har du også en forpligtelse til at svare på de henvendelser, som du får – gode som dårlige. Derfor er det også vigtigt, at du har et set-up, der støtter op om det, så du får svaret på henvendelserne, når der er momentum.

De ovenstående råd er ikke den endegyldige håndbog for god digital kommunikation, men husker du disse tre råd, er du godt på vej til at komme foran dine konkurrenter og sikre, at du bruger dine ressourcer på den mest hensigtsmæssige måde.

Tilbage er kun at sige: God fornøjelse – og god valgkamp!

Michala Bang Jespersen,
Seniorrådgiver
Lasse Strüwing Hansen,
Rådgiver
Radius
Artikler
2. november 2021