Lancering af en app til brugerne af Københavns Havn

Digital
Kampagne
Koncept
Strategi

Du kender dem måske allerede. By & Havn. De står for at udvikle nye områder i København og drive havneløbet og kanalerne i København.

I foråret 2023 begyndte By & Havn at brygge på en app til havnens brugere. En app med formålet at dele gode råd og regler for brugen af havnen – og på den måde også øge sikkerheden i havnen for både badegæster, kajakentusiaster, SUP-mestre, sejlhajer og fiskefreaks.

Appen endte med at få navnet KBH Havn.

Opgaven

Med den næsten færdigudviklede app var det vigtigt for By & Havn at give appen et ordentligt skub ud i København. Mere specifikt at havnens brugere blev opmærksomme på den nye app, forstod fordelene ved dens funktioner og i sidste ende rent faktisk også downloadede den.

Og det var her, at Radius kom ind i billedet. Radius blev valgt til at udvikle og drive en lanceringskampagne, der skulle sikre, at så mange af havnens brugere som muligt downloadede appen.

Vores rolle

Radius var med fra A-Z i kampagnen. Vi var ansvarlige for at udvikle kampagnestrategi- og koncept, at producere alle kampagnematerialer samt at drive kampagnen sikkert i mål ved at stå for aktiveringen.

Med en kampagne der skal motivere en målgruppe til at downloade en app, var det Radius’ klare anbefaling, at vi skulle fange målgruppen i et øjeblik, hvor appen blev oplevet som særligt relevant. Derfor var et vigtigt strategisk greb, at vi skulle nå målgruppen, når de var i eller lige omkring Københavns Havn – altså i en situation hvor appen kunne være særligt nyttig for dem at bruge.

Netop derfor blev de fysiske placeringer af kampagnens key visuals (se dem nedenfor) i Københavns Havn og området omkring et centralt element for kampagnen. Dette i form af bl.a. bannere, plakater og postkort langs havnen. Til lands blev der delt is ud i havnens badezoner og ved relevante havneevents. Til vands sikrede et samarbejde med bl.a. Københavns Politi, at der blev delt postkort og drybags ud til sejlende i havnen.

For at nå alle brugerne af havnen besluttede vi os for et digitalt kanalmix, der skulle favne alle brugerne ud fra både alder og interesser – og hvor vi kunne målrette indholdet på lokation, så vi var sikre på at nå de personer, for hvem, appen ville være relevant. Kampagnen blev derfor rullet ud med annoncering på hhv. Facebook, Instagram, Snapchat, Google og App Store. Det var også med et mål om at skabe synlighed og interesse for kampagnen og samtidig nå dem i målgruppen, som allerede søgte aktivt efter den information, som appen kunne tilbyde dem.

”Det var let og fleksibelt at samarbejde med Radius om kampagnen. Det var også nødvendigt, da produktet – appen – kun akkurat var klar, da kampagnen begyndte og undervejs har fået tilføjet masser af ekstra funktionalitet. Sammen lagde By & Havn og Radius skinnerne, mens toget kørte, tilføjede kampagneelementer undervejs osv., og Radius bevarede hele tiden fokus. Kampagnens resultat var en overraskende stor succes med flotte downloadtal, og vi vil helt sikkert anbefale Radius som markedsføringssamarbejdspartner”

 Carsten Arlund, Redaktør, By & Havn

Resultat

Trods en sommer med vind, regn og kolde temperaturer, nåede vi kampagnens målsætning. Da vi ramte kampagnens slutdato, havde vi opnået mere end 26.500 downloads af appen.

Den digitale annoncering førte til de ønskede resultater – og mere til. På digitale placeringer af kampagneindholdet opnåede vi med kampagnen mere end 7,2 millioner eksponeringer. Vi oplevede, at kampagneindholdet fungerede godt til det valgte kanalmix, hvilket betød, at vi også oplevede en lavere CPC (pris per klik) og CPI (cost per install) end forventet på disse kanaler.

”Kampagnen performede rigtig godt – og nok også over vores forventning. Både i forhold til antallet af downloads, og i forhold til de klikpriser, vi opnåede. Vi ramte også bredt ud i den ønskede målgruppe. Og her var særligt Snapchat en positiv overraskelse i forhold til at ramme et yngre publikum. Undervejs havde vi løbende en god dialog om muligheder for justeringer og optimeringer af målgrupperne og budgetter. Alt i alt var vi meget tilfredse med, hvordan kampagnen blev aktiveret digitalt – og ikke mindst med de resultater, vi så”

Anne Hjermitslev Rudolf, SoMe-konsulent, By & Havn

Vi har ikke data på, hvor mange mennesker, der så kampagnens bannere og plakater i havneområdet. Men på kampagnematerialerne blev der indsat QR-koder, så forbipasserende let kunne finde appen og downloade den. Og med den data vi har på antal scanninger af QR-koderne, tyder det på, at disse strategiske placeringer af kampagnematerialet har bidraget til en signifikant eksponeringsgrad og downloads af appen.

Kampagnen blev taget vel imod – både af samarbejdspartnere og havnens brugere. På sociale medier oplevede vi en positiv stemning og respons på appen, og mange valgte også at tagge venner og bekendte i kommentarsporet til annoncerne og opfordre dem til at downloade appen. Og i mødet med målgruppen til både events i løbet af kampagneperioden og isuddelinger langs havnen var folk positive over for appen og valgte som oftest at downloade appen på stedet.

Hvis du endnu ikke har downloadet appen, kan du gøre det her.

Foto: Jesper Giørtz-Behrens