Radius er shortlistet til
Årets Rambuk 2023

Radius er
shortlistet til
Årets Rambuk 2023

Nyhed
31. august 2023
Shortlisten til Rambukken 2023 er offentliggjort, og vi er stolte af at være nomineret i kategorien Public Relation for vores PR- og positioneringsindsats med Energistyrelsen.

Ved indgangen til 2022 befandt Danmark og Europa sig i en energikrise af historiske dimensioner. En krise, der vendte virkeligheden på hovedet i vores lille land, som med uhørt hast skulle omstille sig til en ny situation. Der var behov for en ekspert, som med stor autoritet og høj faglighed kunne hjælpe danskerne med at navigere de nye vande.

Med vores PR- og positioneringskampagne gik Energistyrelsen forrest med gode råd og vejledning i energirigtig adfærd:

“Vi er utroligt stolte over at være nomineret til Rambukken 2023 sammen med Energistyrelsen. For os var det enormt givende at være drivkraften bag en vigtig kampagne i en turbulent tid. Vores opgave var at positionere Energistyrelsen som eksperten inden for spareråd og energirigtig adfærd – og dermed sikre at danskerne kunne finde råd og vejledning, da de med kort varsel skulle omlægge deres energiforbrug. Det er vi lykkes med på relativt kort tid og derfor er jeg også meget stolt af samarbejdet mellem Energistyrelsen og vores team her i Radius,” fortæller Mads Bech Larsen, partner og kundeansvarlig fra Radius.

Med afsæt i et omfattende og kontinuerligt analysearbejde – igangsat i april 2022 – har vi løbende afdækket danskernes viden, holdninger, adfærd og bekymringer i forbindelse med energikrisen. Indsigter og data herfra blev løbende samlet og publiceret under titlen Energibarometeret. Energibarometeret gav os et dybdegående kendskab til, hvordan energikrisen påvirkede forskellige dele af den danske befolkning. En unik viden, som styrkede Energistyrelsens ekspertposition og fungerede som en stærk PR-motor i den landsdækkende indsats.

Indsatsen fik en enorm gennemslagskraft og medieomtale. Vi  udkom med intet mindre end 450 medieklip i alt fra store nationale dagblade, radioprogrammer og tv-indslag til lokale indsatser i ugeaviserne og nichehistorier i livsstilsmagasiner. Energistyrelsens spareråd fik næsten syv gange så mange omtaler som Danmarks næststørste leverandør af spareråd på området. Samtidig blev Energistyrelsens sparerådstalsperson nævnt 359 gange i medierne i 2022 – en flerdobling på knap 60 gange i forhold til de 6 omtaler, Energistyrelsen fik i 2021.

Vigtigst af alt bidrog kampagnen til at påvirke danskernes holdninger, adfærd og energisparevaner i en ekstraordinær situation.

Læs mere om indsatsen her.

Nyhed
31. august 2023